Search This Blog

Monday, February 14, 2011

PERBEZAAN UJIAN FORMATIF UJIAN SUMATIF

Aspek
Ujian Formatif
Ujian Sumatif
Konsep
Ujian yang boleh dibentuk dan ditadbir secara formal atau tidak formal bagi mengesan kemajuan atau penguasaan murid terhadap sesuatu pembelajaran.
Ujian yang dijalankan secara formal bagi mengesan pencapaian murid dalam tempoh tertentu persekolahan.
 Tujuan
Mengenal pasti tahap penguasaan dan kemajuan murid dan seterusnya mengambil langkah susulan bagi membaiki kelemahan yang wujud.
Mengenal pasti pencapaian pelajar untuk beberapa topik pembelajaran dan seterusnya memberikan skor dan gred pencapaian pelajar.
Waktu penilaian
Sepanjang pengajaran dan pembelajaran berlangsung 
Selepas beberapa topik pembelajaran atau pada pertengahan atau akhir penggal persekolahan.
Kaedah
Formal : pensel-kertas
Tidak formal : pemerhatian, soal jawab, tugasan, latihan
 Dibuat secara individu atau dalam kumpulan 
Dibuat secara formal – ujian pensel-kertas, lisan. 

Dijalankan secara berkumpulan
Penekanan
Kognitif, psikomotor dan afektif
Kognitif
Sifat
Terhad kepada tugasan
Beraneka jenis
Kesukaran
Berubah-ubah
Senang – sukar
Jenis ujian
Rujukan kriteria
Rujukan norma
Selepas penilaian dijalankan
Membaiki kelemahan murid serta merta  dengan mengulang semula topik pembelajaran – pemulihan
Menjalankan aktiviti pengukuhan – pengayaan 
Menempatkan murid mengikut kumpulan pencapaian yang sesuai.
 Memberikan pengiktirafan – sijil, hadiah dsb.
 Membaiki kurikulum / mata pelajaran 

No comments:

Post a Comment