Aspek | Ujian Formatif | Ujian Sumatif |
Konsep | Ujian yang boleh dibentuk dan ditadbir secara formal atau tidak formal bagi mengesan kemajuan atau penguasaan murid terhadap sesuatu pembelajaran. | Ujian yang dijalankan secara formal bagi mengesan pencapaian murid dalam tempoh tertentu persekolahan. |
Tujuan | Mengenal pasti tahap penguasaan dan kemajuan murid dan seterusnya mengambil langkah susulan bagi membaiki kelemahan yang wujud. | Mengenal pasti pencapaian pelajar untuk beberapa topik pembelajaran dan seterusnya memberikan skor dan gred pencapaian pelajar. |
Waktu penilaian | Sepanjang pengajaran dan pembelajaran berlangsung | Selepas beberapa topik pembelajaran atau pada pertengahan atau akhir penggal persekolahan. |
Kaedah | Formal : pensel-kertas Tidak formal : pemerhatian, soal jawab, tugasan, latihan Dibuat secara individu atau dalam kumpulan | Dibuat secara formal – ujian pensel-kertas, lisan. Dijalankan secara berkumpulan |
Penekanan | Kognitif, psikomotor dan afektif | Kognitif |
Sifat | Terhad kepada tugasan | Beraneka jenis |
Kesukaran | Berubah-ubah | Senang – sukar |
Jenis ujian | Rujukan kriteria | Rujukan norma |
Selepas penilaian dijalankan | Membaiki kelemahan murid serta merta dengan mengulang semula topik pembelajaran – pemulihan Menjalankan aktiviti pengukuhan – pengayaan | Menempatkan murid mengikut kumpulan pencapaian yang sesuai. Memberikan pengiktirafan – sijil, hadiah dsb. Membaiki kurikulum / mata pelajaran |
Search This Blog
Monday, February 14, 2011
PERBEZAAN UJIAN FORMATIF UJIAN SUMATIF
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment