Search This Blog

Saturday, February 19, 2011

PENULISAN ABSTRAK

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membantu murid-murid yang lemah dalam menguasai kemahiran menulis huruf besar bagi mata pelajaran Bahasa Melayu Tahun 2 Mawar.
Tujuan kajian
Seramai 30 orang murid dan seorang guru terlibat dalam kajian ini.
Responden Kajian
Analisis dibuat melalui ujian pengesanan dan pemerhatian,
Alatan Kajian
jelas menunjukkan murid kurang peka terhadap penggunaan huruf besar.
Dapatan kajian
Kajian difokuskan kepada murid-murid yang kerap menunjukkan masalah dalam penggunaan huruf besar pada permulaan ayat dan selepas tanda noktah.
Kajian tindakan
Saya telah menggunakan teknik warna untuk mensifarkan kesalahan murid dalam penggunaan huruf besar. Saya telah menjalankan langkah-langkah yang dirancang dan didapati penguasaan murid untuk menulis huruf besar pada permulaan ayat dan selepas tanda noktah semakin memuaskan berbanding sebelumnya. Murid-murid juga menunjukkan sikap yang lebih positif dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran sekiranya guru mempelbagaikan kaedah yang menggabungkan pelbagai deria dalam pengajaran dan pembelajaran.
Cadangan tindakan

Monday, February 14, 2011

PERBEZAAN UJIAN FORMATIF UJIAN SUMATIF

Aspek
Ujian Formatif
Ujian Sumatif
Konsep
Ujian yang boleh dibentuk dan ditadbir secara formal atau tidak formal bagi mengesan kemajuan atau penguasaan murid terhadap sesuatu pembelajaran.
Ujian yang dijalankan secara formal bagi mengesan pencapaian murid dalam tempoh tertentu persekolahan.
 Tujuan
Mengenal pasti tahap penguasaan dan kemajuan murid dan seterusnya mengambil langkah susulan bagi membaiki kelemahan yang wujud.
Mengenal pasti pencapaian pelajar untuk beberapa topik pembelajaran dan seterusnya memberikan skor dan gred pencapaian pelajar.
Waktu penilaian
Sepanjang pengajaran dan pembelajaran berlangsung 
Selepas beberapa topik pembelajaran atau pada pertengahan atau akhir penggal persekolahan.
Kaedah
Formal : pensel-kertas
Tidak formal : pemerhatian, soal jawab, tugasan, latihan
 Dibuat secara individu atau dalam kumpulan 
Dibuat secara formal – ujian pensel-kertas, lisan. 

Dijalankan secara berkumpulan
Penekanan
Kognitif, psikomotor dan afektif
Kognitif
Sifat
Terhad kepada tugasan
Beraneka jenis
Kesukaran
Berubah-ubah
Senang – sukar
Jenis ujian
Rujukan kriteria
Rujukan norma
Selepas penilaian dijalankan
Membaiki kelemahan murid serta merta  dengan mengulang semula topik pembelajaran – pemulihan
Menjalankan aktiviti pengukuhan – pengayaan 
Menempatkan murid mengikut kumpulan pencapaian yang sesuai.
 Memberikan pengiktirafan – sijil, hadiah dsb.
 Membaiki kurikulum / mata pelajaran 

Saturday, February 12, 2011

PERBEZAAN PENGUJIAN, PENGUKURAN DAN PENILAIAN


PENGUJIAN
PENGUKURAN/ PENTAKSIRAN
PENILAIAN
DEFINISI
Alat pengukuran perubahan sesuatu aspek tingkah laku.
Proses menentukan peringkat pencapaian dan kedudukan pelajar

.Proses menentukan perubahan tingkahlaku dan membuat pertimbangan nilai.
TUJUAN/KEGUNAAN

Menentukan pencapaian sesuatu pembelajaran.
Untuk membuat pengelasan bagi pencapaian dan kedudukan dalam pembelajaran.

Memberi maklumat tentang pencapaian objektif pembelajaran, kaedah mengajar dan kurikulum.
BENTUK

Pemerhatian.
Ujian lisan.
Bertulis.

Set ujian bertulis dengan markah dan gred.
Jadual.
Gred berdasarkan teknik perangkaan.
CARA/PROSES

Persediaan Ujian.
Pntadbiran
Pemeriksaan..

Proses pengujian.
Merekod markah/gred.
Proses pengukuran.
Proses penganalisisan.
Proses interprestasi.
Melapor.
Tindakan.

MASA

Selepas pembelajaran.
Selepas pembelajaran.
Sebelum, semasa, selepas pembelajaran.
LIPUTAN

Terhad pada sesuatu kemahiran atau pembelajaran.

Sesuatu peringkat pembelajaran.

Dari sesuatu pembelajaran tertentu ke seluruh kurikulum.

KEPUTUSAN

Menunjukkan prestasi sesuatu kemahiran atau penguasaan pembelajaran yang spesifik.

Menunjukkan pencapaian secara relatif.

Menunjukkan pencapaian keseluruhan tetapi tidak semestinya membayangkan kebaikan seorang individu.