Search This Blog
Monday, February 21, 2011
Saturday, February 19, 2011
PENULISAN ABSTRAK
Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membantu murid-murid yang lemah dalam menguasai kemahiran menulis huruf besar bagi mata pelajaran Bahasa Melayu Tahun 2 Mawar. | Tujuan kajian |
Seramai 30 orang murid dan seorang guru terlibat dalam kajian ini. | Responden Kajian |
Analisis dibuat melalui ujian pengesanan dan pemerhatian, | Alatan Kajian |
jelas menunjukkan murid kurang peka terhadap penggunaan huruf besar. | Dapatan kajian |
Kajian difokuskan kepada murid-murid yang kerap menunjukkan masalah dalam penggunaan huruf besar pada permulaan ayat dan selepas tanda noktah. | Kajian tindakan |
Saya telah menggunakan teknik warna untuk mensifarkan kesalahan murid dalam penggunaan huruf besar. Saya telah menjalankan langkah-langkah yang dirancang dan didapati penguasaan murid untuk menulis huruf besar pada permulaan ayat dan selepas tanda noktah semakin memuaskan berbanding sebelumnya. Murid-murid juga menunjukkan sikap yang lebih positif dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran sekiranya guru mempelbagaikan kaedah yang menggabungkan pelbagai deria dalam pengajaran dan pembelajaran. | Cadangan tindakan |
Monday, February 14, 2011
PERBEZAAN UJIAN FORMATIF UJIAN SUMATIF
Aspek | Ujian Formatif | Ujian Sumatif |
Konsep | Ujian yang boleh dibentuk dan ditadbir secara formal atau tidak formal bagi mengesan kemajuan atau penguasaan murid terhadap sesuatu pembelajaran. | Ujian yang dijalankan secara formal bagi mengesan pencapaian murid dalam tempoh tertentu persekolahan. |
Tujuan | Mengenal pasti tahap penguasaan dan kemajuan murid dan seterusnya mengambil langkah susulan bagi membaiki kelemahan yang wujud. | Mengenal pasti pencapaian pelajar untuk beberapa topik pembelajaran dan seterusnya memberikan skor dan gred pencapaian pelajar. |
Waktu penilaian | Sepanjang pengajaran dan pembelajaran berlangsung | Selepas beberapa topik pembelajaran atau pada pertengahan atau akhir penggal persekolahan. |
Kaedah | Formal : pensel-kertas Tidak formal : pemerhatian, soal jawab, tugasan, latihan Dibuat secara individu atau dalam kumpulan | Dibuat secara formal – ujian pensel-kertas, lisan. Dijalankan secara berkumpulan |
Penekanan | Kognitif, psikomotor dan afektif | Kognitif |
Sifat | Terhad kepada tugasan | Beraneka jenis |
Kesukaran | Berubah-ubah | Senang – sukar |
Jenis ujian | Rujukan kriteria | Rujukan norma |
Selepas penilaian dijalankan | Membaiki kelemahan murid serta merta dengan mengulang semula topik pembelajaran – pemulihan Menjalankan aktiviti pengukuhan – pengayaan | Menempatkan murid mengikut kumpulan pencapaian yang sesuai. Memberikan pengiktirafan – sijil, hadiah dsb. Membaiki kurikulum / mata pelajaran |
Saturday, February 12, 2011
PERBEZAAN PENGUJIAN, PENGUKURAN DAN PENILAIAN
| PENGUJIAN | PENGUKURAN/ PENTAKSIRAN | PENILAIAN |
DEFINISI | Alat pengukuran perubahan sesuatu aspek tingkah laku. | Proses menentukan peringkat pencapaian dan kedudukan pelajar | .Proses menentukan perubahan tingkahlaku dan membuat pertimbangan nilai. |
TUJUAN/KEGUNAAN | Menentukan pencapaian sesuatu pembelajaran. | Untuk membuat pengelasan bagi pencapaian dan kedudukan dalam pembelajaran. | Memberi maklumat tentang pencapaian objektif pembelajaran, kaedah mengajar dan kurikulum. |
BENTUK | Pemerhatian. Ujian lisan. Bertulis. | Set ujian bertulis dengan markah dan gred. | Jadual. Gred berdasarkan teknik perangkaan. |
CARA/PROSES | Persediaan Ujian. Pntadbiran Pemeriksaan.. | Proses pengujian. Merekod markah/gred. | Proses pengukuran. Proses penganalisisan. Proses interprestasi. Melapor. Tindakan. |
MASA | Selepas pembelajaran. | Selepas pembelajaran. | Sebelum, semasa, selepas pembelajaran. |
LIPUTAN | Terhad pada sesuatu kemahiran atau pembelajaran. | Sesuatu peringkat pembelajaran. | Dari sesuatu pembelajaran tertentu ke seluruh kurikulum. |
KEPUTUSAN | Menunjukkan prestasi sesuatu kemahiran atau penguasaan pembelajaran yang spesifik. | Menunjukkan pencapaian secara relatif. | Menunjukkan pencapaian keseluruhan tetapi tidak semestinya membayangkan kebaikan seorang individu. |
Friday, February 11, 2011
Subscribe to:
Posts (Atom)